אז למה נכשלים בטסט?

שלוש סיבות בגללן נכשלים בטסט / שמעון בנאיים, מורה לנהיגה מזה 20  שנה. אחד שיודע.

 
בואו נגיד את מה שכולם כבר יודעים: לא תמיד הטסט באמת משקף את היכולת האמיתית של התלמיד. יכול להיות מצב בו תלמיד נוהג מצוין ועקב לחץ נפשי או סביבתי - יכשל בטסט. יכול להיות גם מצב הפוך, בו תלמיד נוהג ברמה בינונית ודווקא בשעת הטסט הצליח להרשים ולעבור בהצלחה.


הניסיון שלי מראה שישנן שלוש סיבות עיקריות בגללן תלמידים נכשלים בטסט פעם אחר פעם:


מצב נפשי -   לחץ ומצב הנפשי משפיעים על סיכוי ההצלחה. עבור תלמידים רבים, ברגע שהבוחן יושב לצידם, הם נכנסים ללחץ שלא דומה ללחץ שהכירו בבחינות הבגרות או פסיכומטרי – כי הפעם הבחינה היא מעשית. עצם המעמד של "כמעט רישיון נהיגה", בו בוחן משרד הרישוי, שאיננו מכירים יושב איתם ברכב, הולכת ומעצימה את הלחץ. 


זיהוי מוקדם  - ברור לכולנו שכל נהג צריך לשלוט בחוקי התנועה, אבל מה שעלינו לקחת בחשבון, היא העובדה שבין ציבור הנהגים, הולכי הרגל ושאר המשתמשים בדרך, ישנם מפרי חוק או כאלה שעושים טעויות מכל מיני סיבות (הסחת דעת וכד'). החכמה האמיתית היא לזהות, מבעוד מועד, סכנות שעשויות להתרחש כתוצאה מטעויות של נהגים אחרים. על מנת לזהות סכנות אלו, אנו צריכים להעמיד את עצמנו במקומם ולחשוב איך היינו מתמודדים עם אותה סיטואציה או טעות שהם עשו בכביש .  


מיומנות – מיומנות הנהג היא תוצאה של ניסיון ממושך בנהיגה. ככל שהנהג צובר יותר שעות נהיגה, הוא כמובן יצבור יותר מיומנות. אבל כתלמידי נהיגה המבקשים לקבל רישיון נהיגה, עליכם להראות, כבר בזמן הטסט, שיש לכם את המיומנות בכל הנוגע לתפעול הרכב. אם הבוחן יראה כבר בהתחלה שליטה טובה מצדכם בתיבת ההילוכים, בהיגוי ושאר המערכות, זה ייתן לו את התחושה שיש על מי לסמוך. אלו הן נקודות זכות שתוכלו לצבור כבר בתחילת הטסט. חוסר מיומנות יגרום לנהיגה לא חלקה ולא נוחה (בלשון המעטה), מה שיגרום לבוחן להפנות אתכם חזרה למורה לעוד מספר  שיעורים.

 

אז מה עושים ?

  • מורה מחליף : בזמן שיעורי הנהיגה בקשו מהמורה שלכם לעשות החלפה עם מורה אחר למשך כ- 20 דק' ורצוי לחזור על תרגיל זה עם מספר מורים, כדי שתתרגלו למורים שונים לצידכם. תרגיל זה יפחית מכם את הלחץ ביום בו יעלה הבוחן לעשות טסט. 
  • יוצאים לטסט? אל תספרו לאף אחד : ככל שיותר אנשים יודעים שאתם יוצאים לטסט, כך עשוי להיות מופעל עליכם לחץ יותר גבוה עקב ציפיות הסביבה. תרשו לעצמכם לשמור את הטסט בסוד (אפילו לא לספר להורים), כי כשאף אחד לא יודע רמת הלחץ מופחתת ותוכלו להתרכז במה שבאמת חשוב.
  • Practice makes Perfectאימון נהיגה בסימולטור יעניק לכם זמן לתרגל כל נושא בתפעול הרכב ובנסיעה ללא שום לחץ סביבתי, מה שיכין אתכם טוב יותר ליציאה לכביש, יעזור לשפר מיומנויות, לתרגל התמודדות מול תרחישי סכנה ברמות שונות ונהיגה בתנאי מזג אוויר שונים, לתכנן את הנסיעה באופן בטוח יותר , לדעת לצפות טוב יותר סכנות וטעויות של נהגים אחרים, וגם... יקצר את כמות שיעורי הנהיגה ויחסוך בכסף.
  • לנקות את הראש : כאשר מגיעים לטסט, נסו לא לחשוב על על הצלחה או כישלון, לא לחשוב מה יגיד עלי הבוחן וכיצד עלי לנהוג. עלו לרכב כאילו זה שיעור רגיל , דמיינו את המורה שלכם יושב לידכם וצאו לדרך.
  • יום הטסט : בדומה לבחינות אחרות שכבר עברתם עד היום, צרו לעצמכם תנאים רגועים שיביאו אתכם לבחינה במצב אופטימאלי: בערב הבחינה השתדלו  לא לחשוב בכלל על נהיגה, שנו טוב בלילה הקודם, תאכלו ארוחת בוקר קלה, בואו ערניים ובמיטבכם.
  • לא למהר : אל תמהרו לקבל החלטות פזיזות בכביש, נצלו את ניסיונם של הנהגים הוותיקים יותר בכביש, שיתמרנו עבורך במקרים בהם נכנסתם לפלונטר ואינכם בטוחים מה לעשות.