מספר דרכים להמנע מתאונות בחניון

שטח החניון הוא מקום מועד לתאונות. הסטטיסיקות מארה"ב מראות כי כל תאונה חמישית מתרחשת במגרש החניה ו-14% מהתביעות בגין נזקים לרכב קשורות לתאונות שארעו בשטח החניון.

 

בפוסט זה סקרנו את הגורמים העיקריים לתאונות בחניון ואת עזרי הבטיחות המתאימים ביותר כדי למנוע מתאונות אלה להתרחש. כמובן חשוב לזכור, שאביזר הבטיחות החשוב ביותר נמצא אצל כל נהג, ובפרט נהג חדש והוא הראש וההגיון הישר אולם אם ניתן להסתייע באביזרים שונים שחלקם ממש מצילים חיים, הרי זה עדיף ומומלץ.
החניון , אם כן, הוא איזור מסוכן לנהיגה ואף מסוכן יותר לנהגים חדשים ופחות מיומנים. ניתן למנות כמה סיבות למצב הקיים:
מרגע שהנהג נכנס לחניון, דעתו נתונה למציאת מקום חניה פנוי. פחות תשומת לב מופנית לקליטת איומים כמו רכבים שמגיעים מנתיב אחר, ילדים שהולכים בין כלי רכב ועלולים להתפרץ לכביש וכו'.

 

הנהג בד"כ חש ביטחון יתר בשטח החניון. מחשבות כמו "אין פה שוטרים כי זה כנראה פחות מסוכן מהכביש", "זה מבנה, לא קורות כאן תאונות" או "אני מכיר את המקום, נסעתי כאן כבר עשרות פעמים, שום דבר כבל לא יפתיע אותי", עוברות בראשם של מרבית הנהגים. ביטחון עודף זה גורם לנהג להוריד עירנות ואז גובר הסיכון לתאונה.
אם לא די בכך, החניון צפוף, הסיבובים חדים, המסלולים צרים, מכוניות נוסעות בקירבה רבה ובכיווים נגדיים ויש מכשולים רבים כגון עמודים, כלי רכב, מעברים שונים, סרפנטינות בין קומות ועוד. כל אלה מקשים גם על הנהג המיומן, אך נהג שאינו מיומן דיו עלול לסטות בקלות מהנתיב ולפגוע עם פינת הרכב או הגלגל באחד המכשולים.
שדה הראיה בצמתים והצטלבויות צר מאוד ולעיתים כלל לא קיים. נהגים רבים משליכים על הנהיגה בחניון חלק מהרגלי הנהיגה שלהם בסביבה אורבנית רגילה, כולל, הסתמכות על שדה הראיה בצמתים במקום ביצוע של עצירה. בחניון נהיגה שכזו עלולה להיות קטלנית.

 

גם להולכי הרגל בחניון חלק בלתי מבוטל בגרימת תאונות. הולכי הרגל מצפים שכלי הרכב בחניון יסעו לאט ובזהירות. בנוסף לכך הולכי הרגל בד"כ נמצאים בדרכם ממרכז מסחרי/משרדים מוגן וללא כלי רכב אל הרכב הפרטי שלהם או מהרכב אל המרכז ועוד לא הפנימו את העובדה שהם נמצאים בסביבה חדשה ומסוכנת.

 

אז אילו אביזרי בטיחות כדאי להתקין בחניון?

כפי שמחקרים רבים הוכיחו בעבר, המהירות היא אחד הגורמים לתאונות והגורם המשפיע בצורה הקיצונית ביותר על חומרתן של תאונות. היות שלא ניתן להציב מכמונות מהירות בחניונים, הרי שהפיתרון הטוב ביותר הוא התקנתם של פסי האטה.

 

התקן בטיחות פשוט זה הוכח כאפקטיבי ביותר בהפחתת מהירות הנסיעה במרבית מדינות העולם. פסי האטה מאפשרים שליטה במהירות הנסיעה בשטחי החניון הן ע"י שליטה במרווחי ההתקנה של הפסים והן בגובה הפס. פסי ההאטה מזמנים לנהג הממהר חוויה לא מרנינה של טלטול הרכב, טלטול שמתחזק ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר. כמעט כל נהג יפעיל מה שנקרא "אכיפה עצמית" ויפחית את מהירות הנסיעה בהתקרבו לפסי האטה.
חשוב ולהבהיר כי פסי האטה מתאימים רק לדרכים בהן מהירות הנסיעה אינה גבוהה. בנוסף לכך חובה להציב שלטים המתריעים בדבר המצאם של פסי האטה. פס האטה המפתיע את הנהג, חדש כוותיק, עלול לגרום לאיבוד שליטה ברכב.

 

אחת הסיבות שציינו קודם ברשימת הגורמים לתאונות בחניון הוא היעדרו של שדה ראיה ראוי לשמו בצמתים. נהג שמגיע לצומת אינו יכול להבחין ברכב המגיע בימינו או משמאלו אל הצומת ולא ידע כי עליו לעצור ע"מ להמנע מתאונה. התקן בטיחות נוסף המתהדר בצירוף התכונות "פשוט וגם יעיל" נותן פיתרון מלא לבעיה: מראות פנורמיות הן מראות קמורות המשקפות לנהג את המתרחש במסלולים הניצבים לנתיב נסיעתו. במידה ורכב מגיע אל הצומת מנתיב אחר, יוכל הנהג לראות את הרכב המגיע מבעוד מועד, לעצור ולהמנע מתאונה. בשל צורתן הקמורה, המראות אינן משקפות במדוייק את המרחקים והמהירויות בהן נוסעים כלי הרכב אולם ביכולתן לתת אינדיקציה טובה מאוד באשר להמצאותו של רכב בנתיב ניצב.
עד עכשיו נגענו בשני התקני בטיחות מצילי חיים. יחד עם זאת חשוב לזכור שיש התקני בטיחות נוספים שאולי לא יצילו את חייכם אבל יכולים למנוע מכות ודפיקות מכוערות (ויקרות) על הרכב שלכם.

 

עמודים סופגי אנרגיה, מכונים גם מגינים דינמיים או סופגי אנרגיה. ככל הנראה מדובר בהתקן הבטיחות המתקדם ביותר מכל ההתקנים שנסקור כאן. מדובר בעמוד תמים למראה אך בניגוד לעמודים קשיחים "טפשים" הוא יודע לספוג אנרגיה של התנגשות בו מבלי להיעקר ממקומו או להשבר ותוך גרימת נזק מינימאלי לרכב המתנגש (שוב, גם כאן מהירות הוא פקטור חשוב לגבי מידית הנזק שייגרם). בהתחלה היה נהוג להתקין את סופגי האנרגיה רק במפעלים כדי לצמצם את הנזק לקירות, עמודים ודלתות שהיו עושים המלגזות והטרקטורים שהסתובבו שם. כיום אתם עשויים לפגוש את העמודים הללו בקצה החניה ע"מ לעצור את הרכב שלכם מלפלוש לחניה אחרת או להתנגש בקיר החניון. ניתן גם למצוא אותם בקרבת שערים, עמדות תשלום, עמודים וכמעט כל אביזר בולט ושביר.

 

עוד התקן שימנע מכם לנגוח עם הרכב בקירות החניון, במיוד כשאתם נכנסים לחניה בהילוך אחורי (רוורס) ומתקשים לאמוד את המרחק בין הקיר לקצה הרכב, הוא מעצור החניה. פריט זה הוא חובה בכל חניון ואין סיכוי שאם ביקרת בחניון שנבנה בעשור האחרון, לא נתקלתם בו. המעצור עשוי גומי ממוחזר או פלסטיק, גובהו כ 10 ס"מ וכל ייעודו הוא למנוע מגלגל הרכב לעלות עליו. תוכלו למצוא את מעצור החניה לא רק בקצה החניה שלכם אלא גם בסרפנטינות המפרידות בין הקומות בחניון. במעצור מוצב במרכז הנתיב ומונע מכלי רכב לעבור לנתיב הנגדי ולהתנגש בכלי רכב המגיעים ממולם.

 

למידע נוסף אודות ההתקנים שנסקרו ניתן לבקר באתר של ASprod המתמחה בהתקני בטיחות לחניונים למניעת תאונות.