רגע לפני תאונה, מה נותן לך הסימולטור ?

הטייס י' מספר איך ברגע האמת, האימון בסימולטור טיסה הציל אותו מהתרסקות מטוס. אימון בסימולטור הנהיגה יעניק לנו את אותם הכלים על הכביש.

 

לפני למעלה מחמש-עשרה שנים הייתי טיס צעיר. סיימתי את קורס הטיס והגעתי לשלב ההכשרה למטוס קרב מתקדם. הטיסה הייתה טיסת אימון שגרתי, שעברה ללא אירועים מיוחדים. נכנסתי לתמרון האחרון, מבער מלא, פניה חריפה והורדת האף לעבר המטרה, הפחתת מצערת המנוע, כיוונון עדין של כוונת המטוס לעבר היעד, וברגע המדויק, לחיצה על כפתור שחרור הפצצות. אני זוכר את תחושת הסיפוק מן ההצלחה, נחלצתי מהצלילה, פתחתי את המצערת עד סופה, התחלתי טיפוס והפניתי את אף המטוס לעבר הבסיס.

 

בדיוק ברגע הזה, בעוד אני מסתכל לעבר האופק בכדי להצטרף למבנה על המטוס של מדריך הטיסה שלי, אני שומע את הרעש שכל טיס חושש ממנו "engine, engine (מנוע, מנוע)", אני מכניס את הראש ללוח המכוונים ורואה את נוריות האזהרה האדומות דולקות ומבין שאיבדתי את המנוע היחיד שיש במטוס.

 

מי שחווה חרום או סכנה גדולה מכיר את התחושות; הראש מפסיק לעבוד, זיעה קרה מכסה את הידיים ואתה קופא ללא יכולת להחליט מה עליך לעשות. הפחד והלחץ משתלטים עליך ומפחיתים פלאים את היכולת להפעיל שיקול דעת ולמצוא פתרון.


באותו רגע למדתי משהו על בני אדם, שכשהראש לא עובד, משהו בפנים יודע להפעיל פעולות אוטומטיות שאי פעם בעברך הכינו אותך למצב הזה. כמו שבג'ונגל ידענו לברוח מהנמר בלי בכלל להבין מה אנחנו עושים. כך קרה לי גם בתוך הקוקפיט (תא הטייס) באותו היום. אני זוכר שהתחלתי למלמל את המנטרה שידעתי היטב מהימים שביליתי בסימולטור במהלך התקופה האחרונה של ההסבה למטוס. "כיוון – אף על הבסיס הקרוב... מהירות – למשוך ל-250... כוח – מנוע לחדל וחזרה ל..." רגע עצור! לתוך התהליך הקבוע הבסיסי בראש שלי, חדר הקול של מדריכת הסימולטור שהדגישה בכל פעם שהתהליך הזה נכון תמיד, למעט במקרה אחד בודד, שבו אם אעביר מצערת לחדל אכבה את המנוע ולא אוכל להניעו יותר.

 

אחרי כל הפעמים בסימולטור שהתאמנתי על התקלה הספציפית הזו, וכיביתי בטעות, ונטשתי מטוס שיכולתי להביא לנחיתה, תחושת הכישלון הצורבת והמבט של המדריכה... עד שכבר לא נפלתי בפח, אותי בתקלה הזו כבר לא יתפסו ידעתי אז בסימולטור. והנה, גם עכשיו, באוויר, בלחץ הנורא שכל הנוריות דולקות, הפעם זה על אמת, העפתי שוב מבט במד הסל"ד – זה בדיוק זה! הסל"ד גבוה, המנוע פועל, זו תקלה חמורה אחרת.
התקלה היתה חמורה, אחת הצמות החשמליות בערה והתחילה לשרוף מערכת טיסה אחת אחרי השניה. אבל היה לי מנוע, ודרך הפעולות הסדורות והתרגול הצלחתי להנחית במהרה את המטוס בבסיס הקרוב. האימון בסימולטור הציל את המטוס שהייתי צריך לנטוש אם הייתי מכבה את המנוע, ואולי אף את חיי.