תפריט צד

רשיון נהיגה

כל מה שצריך לדעת לפני שמוציאים רישיון נהיגה... 

 
מהו רישיון נהיגה?

רישיון נהיגהרישיון נהיגה היינו מסמך רשמי, המקנה לבעליו את הזכות החוקית לנהוג בסוג רכב המתאים לדרגת הרישיון. בישראל ניתן להוציא רישיון נהיגה לרכב פרטי ומסחרי מגיל 16 ו-9 חודשים ומעלה.

לימודי נהיגה ניתן להתחיל כבר בגיל 16 וחצי לאחר הוצאת טופס ירוק. קבלת הרישיון כרוכה בעשרים ושמונה שיעורי נהיגה לכל הפחות, לפני הגשה למבחן הנהיגה המעשי (טסט). בנוסף, על כל אדם אשר ברצונו להוציא רישיון נהיגה לעבור גם מבחן עיוני (תיאוריה).


מבחן התיאוריה

מבחן התיאוריה הוא המבחן העיוני אשר בודק שליטה בחוקי התנועה, סוגי תמרורים, תפעול הרכב וכן כללי התנהגות נכונה ובטוחה בדרך. לכל אחד מסוגי כלי הרכב ישנו מבחן עיוני המתאים ספציפית לו.

תלמידי נהיגה שאינם מסוגלים לעמוד במבחן עיוני בכתב והציגו אישורים נדרשים, יוכלו לבקש להיבחן במבחן עיוני בעל פה. מומלץ לגשת למבחן התיאוריה סמוך לתחילת לימודי הנהיגה.


המבחן המעשי  - "הטסט"

המבחן המעשי הוא למעשה השלב האחרון לקראת קבלת רישיון הנהיגה. המבחן בודק את השליטה בתפעול הרכב, התנהגות נכונה ובטוחה בדרך, פניות, חציית צמתים, חנייה, עקיפה, שמירת מרחק, מהירות, התחשבות בהולכי רגל ועוד.


דרגות הרישוי

רישיון הנהיגה הישראלי עבור שינוי בשנת 2007 ובהתאם דרגות הרישוי הותאמו לדרגות הרישוי הנהוגות באיחוד האירופאי. להלן פירוט הדרגות: 


1.      דרגה A2 - רישיון לרכב דו גלגלי, נפח מנוע של עד 125 סמ"ק, הספק מנוע עד 14.9‏‏[1] כ"ס (11 קילוואט).
2.      דרגה A1 - רישיון לרכב דו גלגלי, הספק מנוע עד 33.9 כ"ס או עד 400 סמ"ק, לאופנועים בהם לא מצוין הספק המנוע.
3.      דרגה A - רישיון לרכב דו גלגלי, ללא הגבלת הספק או נפח (כל כלי הרכב הדו גלגליים).
4.      דרגה B - רישיון לרכב פרטי-מסחרי עד 3.5 טון ועד 8 נוסעים בנוסף לנהג
5.      דרגה C1 - רישיון למשאית עד 12 טון (מי שהוציא רישיון זה לפני 1.1.07 רשאי לנהוג ברכב עד 15 טון, בישראל בלבד)
6.      דרגה C - רישיון למשאית ללא הגבלת משקל
7.      דרגה D3 - רישיון למיניבוס פרטי שהינו עד 5 טון
8.      דרגה D2 - רישיון למיניבוס ציבורי שהינו עד 5 טון
9.      דרגה D1 - רישיון למונית, רכב סיור ומיניבוס  - עד 5 טון ועד 16 נוסעים
10.    דרגה D - רישיון לאוטובוס
11.    דרגה C+E - רישיון לרכב מנועי מסחרי וכן לרכב עבודה במשקל כולל מותר מעל 3,500 ק"ג (כולל הגרור או הנתמך)
12.    דרגה 1 - רישיון לטרקטור (ייחודי לישראל)

 
נהג חדש

נהג יוגדר כ"נהג חדש" בשנתיים הראשונות לאחר שקיבל את רישיון הנהיגה. בתקופה זו, חלות עליו תקנות מיוחדות, כגון הגבלה במספר הנוסעים ברכב וחובת נוכחות של נהג מלווה. כמו כן,  נדרשת ממנו הקפדה יתרה על חוקי התנועה והימנעות מביצוע עבירות אשר מוגדרות כ"עבירות חמורות".


שלט "נהג חדש"

על פי התקנות, כל נהג אשר מוגדר כ"נהג חדש", חייב לתלות שלט המיידע את הנהגים האחרים כי לפניהם נהג חסר ניסיון, על מנת שייגלו כלפיו סבלנות וזהירות. השלט יוצמד לשוליים התחתונים של השמשה האחורית, כך שייראה לנוהגים שאחרי הרכב.

ברכב פרטי וברכב מסחרי עד 4 טונות, יש להציג שלט בגודל 12X20 ס"מ. גובה האותיות יהיה 40 מ"מ, בצבע שחור על גבי רקע צהוב מחזיר אור. נהג שאינו נהג חדש לא ינהג ברכב כאשר מוצמד השלט לשמשה.


נהיגה עם נהג מלווה

עקב ריבוי תאונות דרכים, בהם מעורבים נהגים צעירים, הוחלט לחייב כל נהג חדש מתחת לגיל 24, לנהוג במשך 6 חודשים מיום הוצאת הרישיון עם נהג ותיק לצידו. הנהג הוותיק יוגדר כ"נהג מלווה" וחייב לעמוד באחד מהקריטריונים הבאים:

·        בן 24 שנים ומעלה, בעל  רישיון נהיגה בתוקף, לאותו סוג רכב, במשך חמש שנים לפחות
·        בן 30 ומעלה, המחזיק ברישיון נהיגה בתוקף, לאותו סוג רכב, במשך שלוש שנים לפחות
·        מורה לנהיגה אשר בעל ותק של חמש שנים בנהיגה
 
חובת נוכחות "נהג מלווה", תחול גם על בעלי רישיון נהיגה על אופנוע או טרקטור אשר יוציאו רישיון לרכב פרטי. לנהיגה באופנוע, טרקטור או טרקטורון לא נדרש נהג מלווה.


הגבלת מספר הנוסעים ברכב

נהג חדש אשר הינו מתחת לגיל 21 שנים, לא יורשה להסיע יותר מ - 2 נוסעים, אלא אם כן, יושב לידו מי שכשיר להיות "נהג מלווה".


תוקפו רישיון הנהיגה מחוץ לישראל

בחלק ניכר ממדינות העולם עדיין לא  מכירים ברישיון הישראלי הממוחשב, ולכן על בעלי רישיון נהיגה ישראלי, המבקשים לנהוג מחוץ לישראל, להוציא רישיון נהיגה בינלאומי בנפרד. רישיון נהיגה זה הוא למעשה תרגום של הרישיון הישראלי לשפות שונות. עם זאת, במספר הולך וגדל של מדינות (ביניהן ארצות הברית ומרבית מדינות אירופה) ניתן להשתמש ברישיון הישראלי הממוחשב, שעבר התאמה לתקינה האירופית. השימוש ברישיון הישראלי עשוי להיות מוגבל בזמן או בגיל הנהג, ובהתאם המלצת משרד התחבורה יש לבדוק כל מקרה לגופו. לא יינתן רישיון נהיגה בינלאומי לנהג חדש שנדרש לו מלווה.


נהיגה ללא רישיון

סעיף 10 לפקודת התעבורה אוסר נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף.

באופן כללי, מבדילים בין נהיגה ללא רישיון בתוקף -  של אדם שהיה לו רישיון אך תוקפו פג בגלל שלא שילם אגרה או קנס, לבין אדם שמעולם לא היה לו רישיון נהיגה.

קיימת אבחנה בפקודת תעבורה, בין נהג שאינו בעל רישיון נהיגה לבין נהג אשר לא חידש רישיון הנהיגה, מסיבות כלשהן. אחת הסיבות (הנפוצות) היא אי תשלום קנסות .

כאשר אדם חייב חוב במרכז לגביית קנסות ואינו משלם אותו, נעשה דיווח לרשות הרישוי להתלות את רישיון הנהיגה של הנהג. למעשה מדובר בעבירה שהיא טכנית, היות והנהג זכאי להחזיק ברישיון נהיגה חוקי, אולם אינו יכול לשאת בעול החוב הרובץ עליו. כשמקרה כזה מגיע לבית משפט, השופט בוחן עד כמה מסוכן הנהג לציבור ולרוב יקבע כי אין סיכון כזה. מצב דברים כזה (להבדיל מפקיעת רישיון הנהיגה, אי חידוש תוקף הרישיון) -  לא טומן בחובו פסילת מינימום והדבר נתון לשיקול דעתו של השופט.