חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לימוד נהיגה – טיפים וניפוץ מיתוסים

אוגוסט 14, 2022

מאת: עדי מימרן.

כשמגיע הרגע ואנחנו כבר יכולים ללמוד נהיגה – פתאום הכל נראה לחוץ. העצות השימושיות וניפוץ המיתוסים שלפניכם נועדו לעזור לכם לתכנן נכון את לימוד הנהיגה ולהוציא רישיון נהיגה בלי פשיטת רגל.


"אני רוצה להתחיל ולסיים כמה שיותר מהר"

זה המשפט השכיח של התיכוניסט הממוצע, ולא רק הוא, גם בני 30 פלוס, שדחו את לימוד הנהיגה עד היום, פתאום רוצים הכל "מהר מהר".
הסוד: מורה נהיגה שמרביץ שיעורים בלי חשבון לתלמיד שלו (8 בשבוע ושמעתי גם על יותר), ברוב המקרים עושה לו עוול. התלמיד יסיים את מכסת השיעורים שלו בפרק זמן קצר מידי מכדי להפנים ברמה המנטלית, הקוגניטיבית וההתנהגותית את תורת הנהיגה. גם אם ישלוט בצד הטכני של הנהיגה (העברת הילוכים, חניות וכדומה) עדיין לא ידע לרוב להתמודד עם מצבים מורכבים יותר. תהליכי העיבוד במוחנו דורשים יותר זמן הסתגלות. ותתפלאו, בתקופת הלימוד, גם כשיושבים ליד ההגה של נהג אחר – בלא מודע אנחנו מסתכלים על הכביש אחרת – כמו נהגים, ולומדים מהנהיגה של האחר.
אז מה מומלץ: 4 שיעורים בשבוע (למשל שניים כפולים) מאפשרים להשלים את תהליך הלימוד תוך 7-8 שבועות וזה גם פרק זמן סביר להסתגל לכביש ולהתכונן מנטאלית לטסט.

"יש לי מורה נהיגה שמגיש לטסט אחרי 20 שיעורים"

הסוד: תן גז, וברח ממנו כמה שיותר מהר וכמה שיותר רחוק. הוא גם עובר על החוק (נדרש מינימום של 28 שיעורים בני 40 דקות), וגם כנראה לא אכפת לו, שלא באמת תדע לנהוג ושתכשל בטסטים (שזו העלות היקרה באמת). אגב, את הכסף על חבילת לימוד השלמה, מורה הנהיגה לא ישכח לקחת…
אז מה מומלץ: בחר בית ספר לנהיגה שיש לו מגוון מורים, שמנהל את תהליכי הלימוד באופן מקצועי, ושמקפיד שלא להפוך אותך לשותף לדבר עבירה עוד בטרם קיבלת רישיון.

"טסט פנימי זה שמורים מתחלפים"

הסוד: טסט פנימי צריך להתבצע על-ידי מנהל מקצועי מוסמך – לא כל מורה לנהיגה רשאי לבצע טסט פנימי. מורים ש"מתחלפים" ביניהם עושים קומבינה על הגב שלך ולא נותנים לך את מה שמגיע לך.
אז מה מומלץ: ברר מראש מול המורה / בי"ס לנהיגה מי עושה טסט פנימי והאם הוא מנהל מקצועי מוסמך.

 

"טסט פנימי זה אגרה של משרד התחבורה"

הסוד: המורה נותן לך טופס אגרה לשלם בדואר עבור "טסט פנימי", אתה מתרוצץ לדואר, כולך מזיע, ובסוף הכסף נכנס לחשבון הבנק של המורה…(יכולת פשוט לתת לו שיק/מזומן ביד).
אז מה מומלץ: ברר מראש את מחיר הטסט הפנימי (מחיר מומלץ עד 229 ש"ח) ושלא יספרו לך שזה אינו חלק מעלות החבילה – כיוון שהכסף משולם בסופו של דבר למנהל המקצועי ולמורה הנהיגה ולא למשרד הרישוי (להבדיל מאגרת תיאוריה וטסט).

"סימולטור נהיגה זה כמו משחק"

הסוד: לא, זה לא. זה משפט שהמציאו מורים לנהיגה שמפחדים מקידמה. סימולטור נהיגה מקצועי שמאושר בתקן אירופאי משמש ללימוד נהיגה ואימון נהגים בכל העולם וגם בישראל. תפקיד הסימולטור – להשלים – לא להחליף – את מורה הנהיגה, ולתת לתלמיד כלים פרקטיים ומיומנויות בתחומים שבהם יש לסימולטור יתרון על מורה נהיגה – תרגול מצבי סכנה, נהיגה בגשם ובלילה (בעיקר בקיץ), בלימות חירום, תפעול רכב, תרגילי היגוי מתקדמים וכדומה.
אז מה מומלץ: 6 שיעורי סימולטור בני שעה שיקנו לך את יסודות הנהיגה הנכונה וישפרו את יכולת קריאת הכביש שלך וזמני התגובה שלך באופן משמעותי.  גם אם זה יחסוך לך רק פעם אחת בחיים מעורבות בתאונה…זה משתלם.

"קניתי אחלה חבילה וקיבלתי במתנה גם טסט, גם תיאוריה, גם בדיקת עיניים וגם וגם וגם"

הסוד: לפעמים, מי שקונה בזול – משלם ביוקר. אין ארוחות חינם, ואם הדיל נראה ממש טוב מידי – תתחילו לדאוג. מבצעים זה לגיטימי, אגב.
אז מה מומלץ: תקרא היטב את החוזה שאתה עומד לחתום עליו. למה לשים לב?
– האם שיעורי המשך מעבר לחבילה יקרים יותר?
– האם מחיר הטסט השני גבוה מעל מחירי השוק (מחיר מפוקח של 265 ₪)?
– האם מכריחים אותך לעשות הרבה שיעורים כפולים בין הטסטים גם ללא צורך?
– האם בית הספר מתחייב להחזיר לך את הטופס הירוק אם תעזוב אותו ללא תנאים?
– האם יש דמי ביטול מופקעים אם התחרטת באמצע?


בית ספר לנהיגה שמחזיק מעצמו – לא יקח ממך דמי ביטול בכלל. כי למה שתרצה לעזוב אותו?

"מורה נהיגה פרטי תמיד אוסף מהבית"

נכון שזה הכי כיף שהמורה השכונתי אוסף אותך מהבית כל פעם, אתה עושה כמה סיבובים בשכונה, מורה הנהיגה עוצר לכמה דקות במכולת לקחת סיגריות, ואתה ממשיך בנהיגה ב- 30 קמ"ש לתלמיד הבא הביתה, שם נגמר השיעור.
הסוד: לא למדת כלום בשיעור הזה, כמעט. שיעור נהיגה טוב מגוון את הנהיגה שלך ומאמן אותך באזור הטסטים. גם אם זה פחות נוח, עדיף להגיע לאזור הטסטים ולהתחיל שם את השיעור על מנת להכיר כל פינה, כל סמטה וכל תמרור שאולי תיתקל בו בטסט.
אז מה מומלץ: לדרוש ממורה הנהיגה לבצע את שיעורי הנהיגה באזור הטסטים. לא להסתפק ב- 3-4 שיעורים לפני הטסט, אלא לעשות שם את הרוב המכריע של השיעורים.

"בשיעור ראשון כבר עליתי להילוך רביעי"

אבל עד שיעור 28 לא התנעת את הרכב אפילו פעם אחת (כי הוא תמיד היה מותנע מהשיעור של התלמיד שלפניך).
הסוד: מורה נהיגה פופוליסטי רוצה לעשות לתלמיד שלו good time בשיעור הראשון כדי שיחשוב שהוא מורה תותח, וזה לא תמיד מה שנכון לתלמיד.  מורה נהיגה שמחפף בלימוד תפעול הרכב בשיעור ראשון – מזיק לתלמיד בטווח הארוך.
אז מה מומלץ: לעבור במסגרת האימון בסימולטור שיעור מקיף של שעה על תפעול רכב, וזה יסגור לך הפינה ויפנה למורה הנהיגה זמן ללמד אותך דברים יותר מתקדמים, כן, כבר בשיעור הנהיגה הראשון בכביש.

"מותר לעשות 10 שיעורים עד שעוברים תיאוריה"

מותר גם 100 שיעורי נהיגה, אבל האם זה מה שנכון לך?
הסוד: בקטע הזה, מורה נהיגה נמצא בניגוד אינטרסים – הוא אמור לומר לך לעבור קודם תיאוריה ואז להתחיל שיעורים, אבל מה רצית שהוא יגיד לך, שלא להתחיל ללמוד אצלו עד שתעבור תיאוריה? הרי זה פוגע לו בפקנסה…

ועוד סוד קטן – את הזמנת הטסט אפשר לעשות רק עם טופס תיאוריה. ומכיוון שזמן המתנה לטסט אורך מס' חודשים – נכון להתחיל שיעורים רק אחרי שהזמנת את הטסט, קרי, לאחר שעברת את מבחן התאוריה, על מנת שלא להגיע למצב של מוכנות לטסט הרבה לפני תאריך הטסט- דבר שגורם לכך שתעשו הרבה שיעורי נהיגה נוספים ולפעמים מיותרים ותרגישו שהמורה נהיגה סוחב אתכם.
אז מה מומלץ: שיעורי נהיגה ראשונים לא תורמים כלל למעבר התיאוריה. התלמיד מתעסק בהשתלטות על הרכב ובשליטה בהגה ולא בקריאת תמרורים והבנת החוקים בכביש. תכלס, מי שנוהג בשיעורים הראשונים זה מורה הנהיגה ולא התלמיד. יתר כל כן, לא מעט תלמידים מתקשים בתיאוריה, דוחים את המבחן ומתקדמים בשיעורים. התוצאה – התהליך משתבש והשיעורים נקטעים באמצע. בזבוז כסף, זמן ותסכול.

הפתרון – לעבור קודם תיאוריה, ואם יש קושי, אז להצטרף לקורס תיאוריה שיבטיח הצלחה במבחן התאוריה, ורק לאחר מכן להתחיל שיעורי נהיגה בכביש.

רוצים ייעוץ אישי? פנו אלינו ונקבע לכם פגישת הכרות וייעוץ לתכנון מסלול לימוד הנהיגה הנכון עבורכם. חייגו 8852*.

גילוי נאות:
* הנוסח כתוב בלשון זכר אבל הפניה היא לגברים ולנשים.
* הכותב הוא בעלים של בי"ס לנהיגה סמארטדרייב ששומע מבוקר עד ערב סיפורים מתלמידים שסבלו אצל מורה נהיגה או בבי"ס לנהיגה כזה או אחר. מאחורי כל עצה, יש סיפורים אמיתיים וניסיון מצטבר של עשרות שנים של מורי הנהיגה והסימולטור בבית הספר לנהיגה סמארטדרייב.

הבלוג שלנו

כתבות ומאמרים

צרו קשר

נשמח לדבר איתכם ולענות על כל שאלה שיש לכם